Waar is Wilfried?

Ik ging gisteren werken en zag de ingetogen energie in het station van Gent. Hoe sommigen om acht uur al een halve liter bier binnen krijgen...

Ik ging gisteren werken en zag de ingetogen energie in het station van Gent. Hoe sommigen om acht uur al een halve liter bier binnen krijgen zal ik wel nooit begrijpen. Maar het was een enkeling. Ik vond het bord "verknal de betoging niet" fantastisch. 

Ik zag ze heel de ochtend verzamelen vanuit ons gebouw. Veel lawaai, veel volk,... In mijn middagpauze sloot ik een uurtje aan, meestappen uit overtuiging., omdat ik denk dat andere keuzes gemaakt kunnen worden.


Ik zag een blinde met zijn begeleider mee stappen. Leek me vreselijk, want er was zoveel volk en iedereen leek op zoek naar zijn groep. Bommetjes, rookbommen en brandende vuilbakken. Maar ook muziek uit auto's, verklede mensen, pamfletten en spandoeken. Een leuke sfeer... 

En 's avonds kwamen in het Zuidstation enkele betogers op de trein. Oranje, dokwerkers. Ze zochten nog een plaats en een kwam naast mij zitten. "Als dat mocht..." Hij deed zijn pak uit en bleek nat tot op zijn vel. Hij rilde van de kou. Het waterkanon... Hij was onschuldig en stond gewoon toe te kijken aan de kant. Voor ons zat een man van zijn leeftijd, klassiek gekleed, de krant aan het lezen. Hij moeide zich niet in het gesprek maar keek af en toe op. De dokwerker toonde me de foto's en het filmpje van de brandende auto's. "Dit is zinloos, hier hebben ook mensen voor gewerkt. En het ergst van al is dat het om een dokwerker gaat." Hij of degene die hem het filmpje heeft toegestuurd stond er dicht bij. "Zinloos..." Hij schudt het hoofd.  Hij rilt nog steeds van de koude. "Weet je, dit zijn pakken om in de regen re werken. Ik ben gewoon kletsnat." Hij haalt een blikje bier uit zijn zak. Verder hoor ik zijn collega uitleggen waarom ze zijn gaan betogen en hoe hij zich zorgen maakt over de veiligheid, hoe snel een accident gebeurd is in het werk dat zij doen,...

You Might Also Like

1 reacties