Eek, ik steek - part 2

Part 1 lees je hier . Ik merkte dat ik nog geen foto van de schouders heb geplaatst, terwijl die three needles bind off echt wel voor een ...

Part 1 lees je hier.

Ik merkte dat ik nog geen foto van de schouders heb geplaatst, terwijl die three needles bind off echt wel voor een mooi resultaat zorgt. Geen idee waarom de bloemen niet mooi doorlopen maar het stoort me in elk geval niet.



Na het afzetten van de schouders zag het er zo uit. Vooraan zie je de lijnen van de steekzone en ook aan de mouwen kan je die een beetje zien op de foto.
Ik koos er uiteindelijk voor om mijn haakpen boven te halen en de instructies van Kate Davies te volgen. Ook al stond mijn naaimachine nog op tafel en ook al zou dit een stuk sneller gaan. Wie goed kijkt op de foto ziet dat ik links niet helemaal recht heb gehaakt. Geen paniek, ik heb het gezien voor ik ging knippen en heb het op tijd terug rechtgetrokken. Maar het is eigenlijk simpel, je neemt de steken op met een haakpen die dezelfde grote is als je breinaalden (of iets kleiner) en je haakt een simpele rij vasten langs waar je gaat knippen. Steek per steek verstevig je de rand. Ik heb hetzelfde grijs gebruikt, maar vaak wordt aangeraden om sokkenwol te gebruiken. In dit geval is de grijze Jamieson & Smith natuurlijk ook al heel dun. Bij dikkere wol lijkt het logischer om sokkenwol te gebruiken om de randen niet te veel te gaan verzwaren. 
De voorkant duurde wat langer, maar ik vond het vreemd genoeg ook rustgevend. De rode middelste rij is waar ik straks ga knippen. Mooi en gemakkelijk te volgen dus. 

Zo ziet het er uit voor ik de schaar boven haal. Je ziet duidelijk de rode middenlijn. 

En dan is er de spanning van de eerste knippen. Ik gebruikte mijn naaischaar maar ik knipte heel traag zodat ik duidelijk de steek kon volgen. Ik denk dat het makkelijker is met een kleinere schaar.

En voilà, het voorpand heeft twee panden, zoals het hoort bij een cardigan. Waar ik geknipt heb, rafelt het niet of maar een klein beetje omdat breiwerk wel verticaal rafelt, denk maar als je een steek laat vallen en dat pas nadien merkt en je al zelf moet gaan zitten pulken om het horizontaal te doen rafelen. Sowieso houdt de versteviging het rafelen tegen.
De verstevigde randen hebben al spontaan de neiging om wat naar binnen te krullen. Straks ga ik aan de rand van mijn patroon steken opnemen om de knoopspatten te breien. De verstevigde rand komt binnenin. 
En ja, ik moest natuurlijk ook eens passen. Het is nog niet geblockt, maar het ziet er veelbelovend uit van lengte en pasvorm. En ja, het is een mottige badkamerfoto op een vrijdagochtend als ik eigenlijk hier allemaal geen tijd voor heb, maar dit toch nog efkes moet.

You Might Also Like

3 reacties

  1. Wow, dat lijkt me heel spannend! Prachtig vest, trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spannend, en dank zij jouw duidelijke foto's goed te volgen. Ben nu echt benieuwd naar het eindresultaat

    BeantwoordenVerwijderen