Sterk

"Maar jij bent sterk..." Ze neemt mijn arm vast. Het zijn de eerste weken en ik weet nog altijd niet goed wat ik er van moet denke...

"Maar jij bent sterk..." Ze neemt mijn arm vast. Het zijn de eerste weken en ik weet nog altijd niet goed wat ik er van moet denken. Ik voel me niet sterk. Als ik haar in de ogen kijk, ziet ze de vertwijfeling. "Het komt wel goed", probeert ze nog. Ik knik, terwijl mijn ogen zich vullen. Ik wil nu even niet denken, gewoon genieten van toneel en me laten afleiden.
Zo vele maanden later worstel ik nog met het gevoel. Ik heb dit zelf niet gewild en dat besef houdt me tegen. Meer nog, ik heb het niet zien aankomen. Ik was gelukkig. Als ik dat luid zeg, krijg ik meestal een blik die verraadt dat ze me niet geloven. Een enkeling durft het ook luidop te zeggen. En dan moet ik de schouders ophalen. Ik wist dat er iets scheelde en ja, ik wist ook dat de excuses die ik zelf verzon maar excuses waren. Het veranderen van job, het aanpassen aan een nieuwe omgeving,... het vraagt energie en brengt zorgen met zich mee, maar die niet kunnen delen lijkt me vreselijk. En nee, ik kan niet kwaad zijn. Ik weet ook niet of dit iets gaat uithalen. Uit de gesprekken die volgden hoorde ik echo's van wat ik vroeger al eens had durven zeggen, over samen dingen doen en delen. Toen weggelachen en dan toch een struikelblok.
Dus nee, ik weet het niet goed soms. Ik kan het gevoel moeilijk van me los schudden. En ja, ik durf al eens giftig uit de hoek komen. Ik voel me een loser, lid van het clubje losers. We staan terug bij af en weten niet goed hoe we daar terecht gekomen zijn. We vergelijken onze littekens en vertellen elkaar straffe verhalen. Over springen in het diepe water en blijven hangen aan prikkeldraden. Weet je nog, dat we toen...

You Might Also Like

1 reacties

  1. Oh Patricia toch... je bent zeker sterk, twijfel daar maar niet aan! Voel je maar even een loser, daar is niks mis mee. Wend je in zelfmedelijden, laat je even gaan (ijs is een aanrader). Je hebt ook tijd nodig om te rouwen en daar is niks mis mee. Kan je alleen maar helpen om er beter bovenop te komen, om er zeker van te zijn dat niet alles voor niks geweest is! Dikke knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen